Monday, March 28, 2011

Teori dan Hakikat

Teorinya aku muslim, hakikatnya aku selalu abaikan hukum-hakam Allah...

Teorinya aku mukmin, hakikatnya tidak mempercayai ketentuan Allah...

Teorinya aku berusaha, hakikatnya semua itu qudrat Allah...

Teorinya aku menolong, hakikatnya aku mendamba balasan dari selain Allah...

Teorinya aku beramal, hakikatnya amalku bukan kerana Allah...

Teorinya aku bersabar, hakikatnya aku belum diuji oleh Allah...

Teorinya aku bertawakkal, hakikatnya aku masih bergantung pada selain Allah...

Teorinya aku belajar, hakikatnya aku sedang berdalih dengan kalam Allah...

Teorinya aku zikir, hakikatnya hatiku sering berpaling dari Allah...

Teorinya aku beristikharah, hakikatnya aku sedang memaksa Allah...

Teorinya aku berdoa, hakikatnya ku pinta kemurkaan Allah...

Teorinya aku 'alim, hakikatnya ilmu itu tidak diredhai Allah...

Teorinya aku pendakwah, hakikatnya aku menjauhkan masyarakat dari Allah...

Teorinya aku pemimpin, hakikatnya aku dipuji manusia tapi dikeji Allah...



TEORINYA aku pendusta, dan memang itulah hakikatnya...

No comments: