Monday, March 28, 2011

Hangatkan 'API' di musim sejuk.....

'API' adalah singkatan daripada Akses Pemikiran Islam.

Ia merupakan satu jenama kepada program tahunan yang dianjurkan oleh Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan. Kebiasaannya program ini dilaksanakan diperingkat Mantiqah-mantiqah di Jordan ( mu'tah, mafraq, amman, irbid). Namun kadang-kadang ia juga dilaksanakan secara gabungan antara mantiqah-mantiqah.

Program API ini disasarkan pada pelajar-pelajar baru sahaja, fasilitatornya di kalangan pelajar-pelajar lama di mantiqah masing-masing, dan pelaksananya adalah Persatuan Mahasiswa Malaysia Universiti Mu'tah (PERMATA). Pada tahun ini (2011), Mu'tah telah menerima kemasukan pelajar baru dengan jumlah yang lebih besar berbanding kemasukan-kemasukan yang sebelum ini. Alhamdulillah...

Sekelip mata sahaja........

Sudah ramai 'permata-permata' mu'tah telah meniggalkan medan mu'tah ini dan pulang ke tanah air membawa kejayaan dalam bidang masing-masing. Mereka telah berjaya menghabiskan pengajian diperingkat sarjana muda di Universiti Mutah ini dengan sempurna. Tahniah saya ucapkan..!

Semangat mereka amat mengagumkan. Bukan saja mereka layak untuk digelar senior, bahkan contoh teladan yang baik yang ditunjukkan oleh mereka membuatkan saya menggelar mereka 'sifu'.

Nasihat-nasihat mereka lebih berharga berbanding apa yang saya dapat dalam kuliah harian di jamiah. Borak-borak mereka mencetus idea-idea yang baru dan bernas.

Yang pergi biarkan pergi, mereka pergi meneruskan perjuangan mereka di tanah air. Tanggungjawab kita yang masih di sini, meneruskan semangat dan perjuangan mereka dalam menuntut ilmu dan berbakti pada masyarakat. Bukannya meneruskan senioriti semata-mata.


Namun yang baru datang ini pula ibarat mutiara. Mereka membawa sinar baru dan semangat baru kepada kepimpinan PERMATA. Kepelbagaiaan latar belakang mereka membuka minda dan mematangkan PERMATA dalam menyelesaikan masalah. Matang dan Manja mereka mendidik PERMATA untuk lebih bertanggungjawab dalam memimpin. Terima kasih diucapkan.


API adalah satu program yang bertujuan memantapkan asas-asas akidah bagi seorang pelajar muslim. Mengasah kemahiran berfikir. Mendedahkan mahasiswa dengan isu-isu persatuan dan isu-isu semasa. Mengeratkan silaturrahim antara sesama pelajar baru dan juga pelajar lama.


Pelbagai slot-slot yang disusun oleh pihak pengajur. Pembentanga kertas kerja, forum, latihan dalam kumpulan (LDK), bengkel-bengkel dan lain-lain. Bermula dari pagi hingga ke malam, amatlah memenatkan peserta dan juga AJK pelaksana.


Namun saya kira, satu slot yang telah membuka mata mahasiswa yang sedang mengantuk dan letih iaitu slot bengkel 2. Merupakan bengkel terakhir yang disusun dan ia bertujuan mendengar komen dan pendapat para peserta program API terhadap permasalah-permasalah yang telah sengaja ditimbulkan oleh pihak penganjur.

Permasalah yang telah ditimbulkan adalah permasalahan yang kerap timbul di kalangan mahasiswa islam seluruh negara. Saya amat tertarik untuk sama-sama berkongsi permasalah ini kepada pembaca-pembaca sekalian.

1) Permasalahan Akademik mahasiswa (merosot).

2) Permasalahan Syakhsiah dan Akhlak pelajar agama.

3) Permasalahan Ikhtilat atau pergaulan berlainan jantina.

4) Permasalahan Komitmen mahasiswa terhadap berpesatuan.

5) Permasalahan Ukhuwwah ('asabiyah).


Sengaja tidak mahu menghuraikannya,,,,,kerana.....

Permasalahan-permasalahan di atas telah pun kerap didiskusikan di mana-mana pentas mahasiswa di Malaysia mahupun di timur tengah. Pelbagai punca-punca permasalahan yang telah dikenalpasti dan tidak kurang juga idea-idea penyelesaiaannya yang telah digariskan. Namun realitinya permasalahan tersebut masih lagi tidak dapat dibendung. Kenapa..??!


Usah dipertikaikan sangat pendapat-pendapat dan idea-idea orang lain. Kerana ia hanya menambah huraian berjela-jela sehinggakan mengusutkan kefahaman mahasiswa lain terhadap idea dan cadangan yang sedia ada. Sebaliknya, pertikaikanlah setakat mana 'usaha kita dalam melaksanakan cadangan-cadangan tersebut'??.


Yaa...memang benar...mahasiswa perlu dididik dengan kritikan-kritikan ilmiah supaya mereka akan lebih matang. Namun perlu diingatkan, kritikan tersebut hendaklah berdasarkan sandaran-sandaran yang kukuh dan sesuai dengan tuntutan semasa. Sesuai dengan pribadi seorang penuntut ilmu syariah di Universiti Timur Tengah (Jordan).


Medan penuntut ilmu adalah 'medan rukhsoh'. Segala kesilapan yang dilakukan tidak wajar dipandang serius oleh sesama mereka. Hukum idea-idea yang diutarakan oleh seorang penuntut ilmu adalah fleksibal. Mungkin perlu diamalkan dan mungkin perlu ditinggalkan. Sekiranya selari dengan kehendak syarak, amalkan, dan sekiranya tidak selari dengan kehendak syarak, abaikan.


Oleh itu, walaupun program sudah berakhir, jangan biarkan ia berlalu pergi begitu sahaja. Bangkitkan kembali semangat-semangat kita itu.!! Sedarkan sahabat-sahabat sekeliling kita.!!

Cabaran baru untuk kita bermula hari ini dalam meneruskan kesinambungan semangat menuntut ilmu 'Sifu-Sifu' PERMATA yang telah pulang berbakti di tanah air itu.....!

No comments: