Monday, March 28, 2011

Akibat tidak balas mesej AYAH....

From : ABI
"..laka RM *** al aan liddaruriat..."

-7 Feb 2011 (Isnin)-


Itulah antara mesej yang terpanjang yang pernah Ayah hantar. Keunikan itu membuatkan aku hanya mampu tersenyum dan terfikir.


Kebiasaanya mesej itu aku akan balas dengan ayat yang lebih panjang sedikit seperti "...syukran jazilan, alhamdulillah..ala qadari ma razaqanallah...=)"


Tapi kali ini, aku hanya mampu balas mesej itu dengan seukir senyuman dan ucapan terima kasih dalam hati kecil ini. Aku hanya husnuzzon, mungkin ayah paham keadaanku di sini.


Ketika itu aku berada dalam perjalanan ke Amman dengan bas. Aku diulik kesibukan menyelesaikan urusan-urusan pelajar di kementerian-kementerian pelajaran di bandar Amman, Jordan. Ditambah pula kondisi badan tidak berapa stabil dan kredit hp pun kering kontang.


Urusanku di Amman pada masa itu serba-serbi bermasalah. Pegi sana silap, pegi sini kena marah, pegi situ dokumen tak cukup....adusss...Berpuluh-puluh dinar dihabiskan pada driver-driver teksi untuk sampai ke satu-satu tempat. Tapi, satu urusan pun tak selesai, malah dicaci dan dimaki oleh pekerja-pekerja arab. MasyaAllah....Tidak pernah ujian sehebat ini menimpaku sebelum ini....=(


Cukuplah dengan digambarkan perasaanku di kementerian-kementerian pada masa itu seperti separuh nak teruskan hidup separuh lagi,...nak mati..!!! tapi..alhamdulillah,hidup lagi..


Berurusan dengan orang arab ni, bukan suatu perkara yang 'biasa-biasa'..memerlukan kesabaran yang 200%. Itu pun, mungkin cukup mungkin tidak. Moga aku digolongkan di kalangan orang yang bersabar ketika itu...amin3...


MISI aku ke Amman pada hari tersebut = 00.00%.


Aku pulang ke pekan Mu'tah dengan perasaan sangat99x sedih. Allah saja yang tahu. Macam-macam cara telah aku cuba untuk mempositifkan diri. Kali ini tidak berjaya!!


Setibanya di Mu'tah aku disambut dengan udara yang sangat sejuk. Berjalan dengan penuh kehampaan menuju ke bayt Mu'tah (rumahku). Aku berdoa agar tidak dipertemukan dengan sesiapa pun kawan-kawan melayu, bimbang aku akan bermasam muka. Alhamdulillah...dimaqbulkan.


Solat Maghrib dan Isyak kemudian mengisi perut yang kosong dari pagi lagi dengan sedikit makanan. Alhamdulillah...


Tanpa bersemuka dan berbual dengan housemate, aku terus menyelimuti hati yang sebak itu. zzzzzzzzz.....


Pagi esok aku tersedar dengan bunyi deringan hp. Ada mesej masuk. Dari Ibu.
"...kalau ada masa free nati tepon ibu kejap ye..."
Hati kecilku berbisik, "mungkin ada perkara mustahak yang nak diberitahu itu.."

Pabila matahari mula naik ke atas kepala, aku mencari masa yang sesuai dengan waktu di malaysia, dan terus menelefon ibu.


Setelah 10 minit perbulan berlalu, aku bertanya, "Ada hal apa sebenarnya ibu?".
Jawab ibu, "..takde apa2 yang mustahak pun, cuma ayah kamu tu risaukan kamu, sebab kamu tak balas mesej dia semalam, berkali-kali dia tanyakan ibu..."


Tersentak aku mendengar jawapan ibu. Terus terlintas difikiranku segala tragedi yang berlaku padaku ketika berurusan di Amman semalam.


Tergagap-gagap aku menjelaskan segala-galanya pada ibu tentang mesej itu dan aku meminta maaf dengan apa yang telah terjadi. Sehinggalah ibu terpujuk dengan penjelasanku itu. MasyaAllah...


Tidak lama kemudian, kedengaran suara ayah yang baru pulang dari masjid. Lantas aku meminta perbualan dengan ayah. Tanpa aku sedari, minit-minit berbaki itu hanya aku gunakan dengan memohon ampun dan maaf daripada ayah. Allahh.....


Keesokan hari, aku kembali menguruskan kerja-kerja muadalah sijil pelajar di kementerian-kementerian di Amman. Dengan dialog yang sama, dokumen-dokumen yang sama, tempat yang sama.....alhamdulillah...semuanya diterima dan urusan selesai dengan begitu mudah sekali. Tanpa perlu huraian panjang lebar dan tanpa perlu pemeriksaan sijil-sijil dengan teliti.


Baru aku sedar, mungkin kerana aku tidak balas mesej ayah, menyebabkan ayah risau, seterusnya Allah tidak redha dengan kerja-kerja yang aku lakukan pada masa itu.


Percayalah.....Jika Syurga itu di bawah telapak kaki ibu, apatah lagi ibarat si ayah yang sangat banyak pengorbanannya untuk keluarga dan agama...


*Jangan sekali-kali melukai hati ibubapa, walaupun dengan sekecil-kecil perkara yang mungkin kita sendiri tidak sedari. Layanlah mereka dengan sebaik-baik layanan walaupun kamu terpaksa rugi sesuatu di dunia.

"Ya Allah...KAU jagalah mereka berdua seperti mana mereka menjagaku ketika ku masih kecil".

No comments: