Sunday, May 15, 2011

Nasihat buat Adikku "Remaja"....

Engkau dituntut lahir ke dunia.....

Engkau dituntut mengenal dunia......

Engkau dituntut mengenal Tuhan dan RasulNya....

Engkau dituntut menyayangi ibu bapamu dan keluargamu...

Engkau dituntut menjaga mainan ketika kau kecil.....

Engkau dituntut untuk ke sekolah menuntut ilmu....

Engkau dituntut menguruskan diri mu sendiri....

Engkau dituntut supaya beradab dengan orang sekelilingmu...

............................dari mana kau mula tahu semua tuntutan-tuntutan ini...!!!??

Tentunya orang pertama yg mengajarmu tuntutan itu adalah Ibu dan Ayah mu......

Tapi pernahkah engkau dengar sendiri dari mulut Ibu mu ...."Engkau mesti jaga hati Ibu"...???!!


Allaaaah.....


sejak dulu hinggalah sekarang...engkau telah berjaya tunaikan semua tuntutan di atas itu...tapi sehingga kini juga kau tak pernah endahkan hati kecil ibumu itu....!! kenapa..?!

Adakah engkau mahu tunggu sehingga Ibu mu berkata depan mu......"abang,,..jangan lupa ye..jaga hati ibu ini...."?????

TIDAK BERGUNA LANGSUNG segala yang engkau selalu megah-megahkan itu.....jika hati kecil itu pun kau tak mampu jaga....

Usah berbicara tentang kelelakian atau kejantanan mu itu....jika kau tak mampu tunduk pada ibumu....

Usah berbicara tentang kepandaian mu itu....jika kau tak tahu bagaimana nak memujuk ibumu yang sedang kesedihan itu....

Usah bercakap tentang kecantikan mu itu...jika kau tak mampu tuk hiasi taman hati ibu mu yang sedang tercemar itu...

Usahlah kau banyak berfalsafah dengan falsafah kepimpinan...jika kau tak boleh memimpin kehendakmu ke arah berbakti pada Ibu dan Ayah mu....

Usah berbicara tentang kekayaanmu itu....jika kau tak boleh nak bagi kesenangan pada kehidupan Ibu mu yang sudah habis peluhnya mencari rezeki untuk mu satu masa dulu....



Kini...

Bukan sahaja kau tak jaga hatinya......malah Ibu mu itu terpaksa menjaga hati mu pula......

Ibu terpaksa berfikir berkali-kali menegurmu... takut kau akan rasa sedih...takut hati kau terguris....takut kau akan rasa malu dengan adik beradik mu yang lain.....takut kau akan melenting...takut kau takkan balik rumah lagi......

Takut..!!!???? Sekarang Ibu sudah takut pada kamu......?? Gembiralah kau dengan pencapaian 'cemerlang' itu, sekiranya itulah yang kau mahukan......senang kerja kau selepas ini...tidak lagi dikongkong....tidak lagi dipaksa-paksa....

Yaa..kalau kau nak tahu.....itulah antara tanda-tanda kiamat sudah dekat.....!!! Maka bersedialah kau untuk dibakar dengan api neraka kerana perbuatanmu itu.


Ibu dan Ayah selalu jaga 'aib dan kehormatan mu dimana-mana sahaja kau pergi....tapi kau pula membalas dengan lemparan najis mu sendiri ke muka ibu dan ayahmu....adil ke tu?!

Dimanakah keperibadian mu sebagai seorang anak, seorang abang, seorang kakak, seorang adik....??

Walaupun tahap pendidikan mu lebih tinggi dari Ibu dan Ayah mu....adakah itu alasan untuk kau tidak membelai hati mereka.??

Adakah kerana kawan-kawan mu itu lebih mudah memahami perasaan dan kehendakmu, kau meninggalkan nasihat-nasihat ibu dan ayah mu itu ..?

Adakah kerana kau rasa kau masih belum betul matang, kau selalu sakiti hati mereka..?

Adakah kerana Ibu lebih sayangkan adik-beradikmu yang lain, kau menganggap dia bukan ibu mu..??

Adakah kerana kau bukan dari aliran agama, kau boleh berlaku biadap terhadap Ibu dan Ayahmu..??

Adakah kerana subjek Bahasa Melayu mu dapat rendah, kau tak tahu untuk menggunakan bahasa yang betul supaya tidak mengguris hati Ibu..??


Yaa...menjadi kebiasaan anak-anak remaja sekarang dididik dengan cara tidak memaksa. Hanya memberi peluang dan dorongan kepada anak-anak.

Jika dulu, mahu minta duit dengan Ayah untuk bayaran aktiviti di sekolah itu memerlukan masa yang lama untuk dapat. Perlu menebalkan muka dan telinga sebelum dapat duit itu. Mungkin tiga hari sebelum, mungkin 5 hari, mungkin seminggu baru dapat.

Tapi kini, kau mampu dapat semua itu sebelum kau lafazkan permintaan itu. Ibu dan ayah akan sentiasa tanya apa yang kau perlukan untuk kau belajar, untuk belanja kau dan lain-lain.

Sampai begitu sekali pun, kau boleh katakan yang Ibu mu itu "kedekut" . Kau boleh katakan Ibu dan Ayah selalu "menyibuk" atau sebagainya. Astaghfirullah....


Ingatlah wahai adik-adikku....

Walaupun Ibu dan Ayah mu itu tidak mengalirkan air matanya di depan mu, bukan bermakna kau boleh teruskan dengan ungkapan-ungkapan yang kesat dan perbuatan-perbuatan yang melampau itu terhadap mereka. Walaupun mereka tidak mengadu kepada manusia, tapi mereka selalu mengadu pada Allah. Kemana lagi kau mahu lari dari Azab Allah yang Maha Kuasa itu...?

Gunalah sebaik-baiknya akal fikiran yang Allah kurniakan pada mu itu. Fikirkanlah apa kesan dari perkataan dan perbuatan yang kau bakal tujukan kepada mereka. Jika engkau terpaksa rugi atau sedih sekalipun dengan perbuatan itu, bersabar sajalah.....ku pohon pada kau wahai adikku....janganlah kau sekali-kali memindahkan kesedihan dan kerugian itu kepada jasad dan hati mereka berdua. Besar ganjarannya jika kau jadi soleh dan solehah! Itu janji Allah dan RasulNya.

No comments: