Thursday, February 10, 2011

IKHTILAF atau KHILAF...??

Merekalah Ibu..merekalah Ayah...

Tatkala kami berperang di medah Mu'tah...

Tatkala kami berada dalam musykilah...



Begitulah ibarat Dakatir (pensyarah) Kuliah Syariah Jamiah Mu'tah Jordan pada mahasiswa malaysia di sini.


Pernah juga saya membelek-belek biodata mereka di laman web universiti,...masyaAllah...kadang-kadang macam nak percaya, kadang-kadang macam tak nak percaya pula....jika dibandingkan latar belakang pengajian mereka itu dengan perwatakan mereka yang saya lihat dalam muhadharah. Sungguh qana'ah mereka....


Uni. Al Azhar, Uni. Urduniyyah, Uni. Dimasyq, Uni. Qaherah, Uni. Islamiyyah Saudi, Uni. di Sudan, di Yamman, di Eropah, ........ Degree & Master & PhD MUMTAZ!!
....MasyaAllah...

Diantara mereka, ada yang pakar hadis, pakar tafsir, pakar ilmu kalam, pakar feqh muamalat, pakar feqh muasarah, pakar tajwid....mereka mempunyai pendirian tersendiri dalam suatu permasalahan yang timbul berdasarkan gaya-gaya berhujjah tersendiri.


Kelebihan mereke amat pelbagai dan berbeza-beza....kalaulah nak diceritakan di sini semua tentang mereka...tidak larat rasanya.


Cuma ada satu perkara yang membuatkan saya tertarik untuk direnungkan bersama pembaca sekalian.


MEREKA BERCANGGAH PENDAPAT NAMUN MEREKA TIDAK BERPECAH, BAHKAN MAMPU UNTUK BERSATU PADU....!!



Walaupun kurang dua tahun saya berdamping dan mengenali mereka, namun saya rasa apa yang saya sedari ini bukanlah suatu yang baru atau pelik, malah itulah hakikat mereka sesama mereka.


Walaupun aliran pengajian dan pemikiran mereka berbeza, namun mereka kelihatan seronok bekerja di bawah satu naungan, bermesyuarat di meja yang sama, bergurau dengan gurauan yang sama, menyelesaikan masalah yang dihadapi bersama.....mungkin itu tanda mereka betul-betul telah merasa izzah dengan ilmu agama yang ada pada mereka.


Bagi saya mereka layak digelar Ulama'.!!


"Ulama' itu pewaris para Anbiya'"


Itukah sifat-sifat Anbiya'??


Yaa....kerana nabi tidak mewariskan harta atau pangkat....nabi hanya mewariskan ilmu dan akhlak yang mahmudah.


CONTOHILAH MEREKA...WAHAI KALIAN YANG BERPELUANG BERSAMA MEREKA...



Imam Ghazali dalam beberapa penulisannya kepada golongan penuntut ilmu, antaranya Ihya' Ulumuddin dan Ayyuhal Walad, beliau amat menekankan adab seorang penuntut ilmu dengan Guru atau Mursyidnya. Sehingga apa yang disampaikan oleh si Guru itu tidak patut untuk dibantah dan diuji selagi ia tidak bercanggah dengan Al Quran dan As Sunnah. Sebaliknya jika Guru tersilap, maka amalkan sahaja apa yang betul itu dan sentiasa bersangka baiklah dengan Guru.


Dr. Sa'id Hawwa juga menerangkan secara jelas dalam karangannya Tazkiatul Anfus. Bagi beliau, menjadi keperluan kepada si penuntut ilmu itu mengenali dan mengetahui adab terhadap 3 perkara ini ketika ia menuntut ilmu. ILMU, MU'ALLIM, dan 'ALIM.


Sebagai seorang yang mahasiswa islam,...

Bukan hanya ilmu yang keluar dari mulut pensyarah itu sahaja yang didengar, bukan buku sukatan itu sahaja yang dibaca, bukan madah itu sahaja yang dikaji, bukan satu pensyarah itu sahaja yang dituju apabila ingin bertanyakan masalah,...berlaku adillah dengan kebenaran dan cahaya yang sedang kalian cari.


Jika menjadi kewajiban seorang MURSYID memberi contoh teladan yang baik kepada pelajarnya, maka menjadi kewajiban juga pada seorang MAHASISWA DI UNIVERSITI MUTAH melihat dan mencontohi sikap baik yang ditunjukkan oleh Duktur-duktur di Jamiah Mu'tah itu...apatah lagi nasihat dan tegurannya.



MEREKA MAMPU BERSATU KERANA MEREKA MEMAHAMI ADAB-ADAB DALAM BERIKHTILAF....



Perlu dibezakan antara IKHTILAF dan KHILAF.

IKHTILAF adalah perkara tabi'i atau semulajadi yang wujud bersama kewujudan generasi manusia itu sendiri. Ia masih dikira perbahasan berlaku dalam lingkungan kelompok yang HAK. Manakala KHILAF itu adalah perbahasan berlaku antara dua kelompok, yang hak dan yang batil.

Selain itu, IKHTILAF itu berdasarkan dalil dan bukti, manakala KHILAF itu tidak berdasarkan dalil mahupun bukti, sebaliknya semata-mata bertujuan untuk keluar dari berpegang dengan sesuatu pendapat.



Sikap Mahasiswa Islam dalam menghadapi IKHTILAF :-


1) Menerima IKHTILAF sebagai suatu perkara yang DHARURI.

2) Menerima IKHTILAF sebagai satu rahmat.

3) Menerima IKHTILAF sebagai satu perbendaharaan.

4) Menerima hakikat bahawa menghapuskan IKHTILAF adalah suatu yang mustahil.

5) Menerima hakikat kemungkinan pendapat orang lain itu ada betulnya.

6) Menerima kepelbagai pendapat yang betul itu mungkin berlaku.

7) Menerima hakikat orang yang salah dalam berijtihad itu tetap diberi pahala.

8) Menerima hakikat tidak boleh menolak perkara IKHTILAF yang berlaku di kalangan Ulama'.

9) Menerima hakikat semua mazhab yang muktabar itu merupakan wasilah untuk mengenal pasti hukum syara'.

10) Tidak keterlaluan dalam menolak amalan bertaqlid dan bermazhab.


Oleh itu, FEQH IKHTILAF dan FEQH AULAWIYYAT menjadi antara ilmu yang diperlukan oleh mahasiswa islam era kini. Agar para ulama' yang bakal pulang ke tanah air kelak, menjadi pemudah cara yang praktikal kepada masyarakat dalam melaksanakan hukum-hakam ISLAM di muka bumi ini.