Thursday, February 10, 2011

Bibit LIBERAL di timur tengah

"....itulah antara tanda-tanda kesan resapan pemikiran liberal yang sudah lama terpendam dalam diri mahasiswa Islam di timur tengah sekarang..."

keluhan seorang mahasiswa malaysia di timur tengah. Beliau yang sudah saya anggap sebagai seorang ustaz, sifu, abang, senior yang sarat dengan pengalaman dalam selok belok kehidupan sebagai seorang mahasiswa di Malaysia mahupun di timur tengah.


Beberapa perbualan dan perkongsian pengalaman bersama sahabat-sahabat "baru" di timur tengah ini menyuntik rasa bimbang di hati saya lantas menghantui pemikiran ini. Ditambah sedikit realiti kehidupan yang pernah dilalui sendiri.

Saya yang hanya berlatar belakangkan pengajian yang tidak seberapa ini turut merasa bimbang apabila menyedari hakikat segelintir kehidupan mahasiswa agama di timur tengah, apatah lagi jika diminta komentar dan ulasan dari individu-individu yang lebih lama bertapak dalam medan pengajian agama ini.


Bermula dengan Sekolah Kebangsaan Dato' Hashim (2)...di situ saya hanya banyak disuap dengan fakta-fakta akademik untuk bekal peperiksaan UPSR semata-mata. Situasi pembelajaran yang agak riuh rendah dengan mencampurkan pelajar lelaki dan perempuan dalam kebanyakan aktiviti membuatkan saya sedikit "kaku". Sehinggakan pernah juga dibuli oleh kawan-kawan perempuan sekelas atas kelemahan-kelemahan tertentu...tetapi tidak lagi sekarang....

Kemudian memilih dan terpilih untuk menyambung pengajian di peringkat menengah di Maahad Tahfiz Al-Quran Wal Qiraat Pulai Chondong, Machang (MTAQ). Salah satu dari maahad-maahad yang mula-mula ditabur benih di Negeri Kelantan yang kininya semakin membiak subur di setiap daerah di kelantan. Dengan kuantiti pelajarnya hanyalah enam ratus setengah ditambah 2 orang pekebun lelaki, 2 orang pengawal (Pakgat) dan 3 orang makcik-makcik kantin. Di situ saya rasa sudah "tidak kaku" dan lebih selesa untuk memulakan persaingan dalam setiap aspek...pembelajaran, jati diri, kemahiran dalam kepimpinan dan lain-lain. Sehinggakan pagar maahad yang zahir boleh dibolosi dengan skill batin (fly). Dan Undang-undang Maahad yang batin itu dilanggar dengan perbuatan yang zahir.


Seterusnya "terpanggil" untuk menyambung lagi pengajian di peringkat Diploma Pengajian Islam di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS). Di sana, saya terasa seolah-olah ingin mula kembali "kaku" setelah lebih kurang 6 tahun berada di dalam kurungan maahad. Dengan nisbah kuantitinya mahasiswanya dengan maahad yang dulu hanya perlu menambah 1 digit lagi sahaja (6 ribu setengah). Dan nisbah Adam dan Hawa pada ketika itu adalah 1:3. Kiri dan kanan ada saja yang bertudung. Tetapi tuntutan telah mengatasi kehendak....di situ saya berusaha mendidik diri dengan realiti masyarakat berlainan jantina dan berbilang budaya serta berlainan bahasa.


Dan kini saya sedang berusaha memanfaatkan masa-masa yang berbaki lagi yang tidak berapa lama lagi ini di Universiti Mu'tah, Jordan, Timur tengah. Sarjana Muda Syariah Pengkhususan Feqh Wa Usuluhu. Si sini, saya rasa agak selesa. Ada masanya saya berseronok bersama Ustaz-ustaz. Ada kalanya saya perlu memerah keringat dan berkongsi pendapat dengan ustazah-ustazah. Namun saya sentiasa berdoa agar saya tidak lagi dibuli oleh perempuan dan tidak juga terdorong membolos atau melanggar undang-undang yang sedia ada di sini. Ameen...


Tidak bermakna jika saya kini berada di Mu'tah, apa yang akan diperkatakan ini hanya berlaku di Mu'tah bahkan ia juga layak untuk dijadikan renungan sahabat-sahabat pembaca di mana sahaja kalian berada. Mungkin di Malaysia dan mungkin juga di timur tengah. Tetapi saya hanya cuba untuk khususkan kepada mahasiswa agama yang telah banyak mengetahui hukum-hakam dalam agamanya.

Hanya tinggal, mahu diamalkannya ataupun hanya mahu untuk menyampaikannya ???


Allah s.w.t Maha Adil dan Maha Mengetahui setiap ciptaanNYA. DIA yang telah menciptakan setiap sesuatu itu secara berpasangan, DIA juga yang menciptakan keperluan-keperluan kepada pasangan-pasangan tersebut dan hanya DIA juga yang mengetahui natijah pasangan tersebut samada baik atau buruk.


Menjadi Fitrah manusia yang normal, lelaki memerlukan perempuan, dan perempuan juga memerlukan lelaki untuk saling melengkapi antara satu sama lain kerana manusia itu serba kekurangan. Namun kesempurnaan yang dibina itu tidak akan sekali-kali mencabar kesempurnaan Pencipta yang Maha Sempurna.


ALhamdulillah...Islam telah memberi ruang dan jalan yang selamat dan sejahtera kepada pasangan lelaki dan perempuan dengan AKAD PERKAHWINAN ataupun yang kini popular dengan LAFAZ SAKINAH. Walau apapun namanya, Akad tersebut mestilah sah di sisi Syara' Islam.


Alhamdulillah juga...berbesar hati saya mendengar khabar berita sahabat-sahabat di Mesir giat menganjurkan jalan yang sejahtera ini kepada mahasiswa dan mahasiswinya di sana. Nasib baik saya di Jordan.


Namun, kadang-kadang LAFAZ SAKINAH ini juga tidak menjaminkan kehidupan yang betul-betul sakinah selepasnya atas beberapa faktor yang mungkin dipandang remeh oleh pasangan-pasangan tersebut. Faktor redha ibu bapa dan sanak saudara, faktor waktu yang sesuai, faktor masyarakat setempat, faktor persediaan diri sendiri dari sudut ekonomi dan kesihatan dan lain-lain.

Perlu diingat bersama bahawa tujuan utama perkahwinan ini adalah untuk mencapai kehidupan yang lebih bahagia dan sejahtera (fizikal dan mental) seterusnya melalui kebahagian ini, Redha Allah itu dapat dicapai. Mampukan kita mencapai Redha Allah dengan menggunakan jalan yang tidak diredha oleh kedua ibubapa..?? Sesungguhnya Redha Allah itu pada redha kedua ibubapa. Dan matlamat yang baik sekalipun tidak dapat menghalalkan caranya yang ma'ruf ianya tidak baik.


Tetapi..walau apapun..tahniah saya ucapkan pada sahabat-sahabat yang berusaha menggunakan cara yang selamat dan sejahtera itu,,..walaupun hanya perlukan sedikit muhasabah dan bimbingan yang betul.


Namun yang mendukacitakan kita adalah kelompok yag tidak mahu menggunakan jalan yang selamat itu, mereka lebih terdorong untuk menggunakan jalan yang tidak selamat itu. Walaupun telah selamat di dunia....di akhirat??? Sesungguhnya Allah itu lebih dekat kepada kamu berbanding urat lehermu!!

Sudahlah memilih jalan yang tidak selamat, berani pula menggunakan pula nas-nas syara' dan tipu helah untuk melindungi diri dari uqubat duniawi ini. Di dunia mungkin terlepas...di akhirat pun mungkin nas-nas dan tipu helah itu juga yang akan mendakwa supaya dia diazab nati.


Kini...

KITA sudah berani dan lantang menuntut hak-hak kebebasan diri masing-masing tanpa meneliti hak-hak Pencipta Syariat. Sebarang kesalahan KITA lebih cenderung untuk dihukum berdasarkan niat/tujuan.

Sedarilah...itu semua bukan cara KITA selaku seorang muslim, apatah lagi yang belajar ilmu agama. Itu semua adalah kesan pemikiran LIBERAL.


LIBERAL bermaksud, "bebas dari sekatan bersuara atau perlakuan", seperti bebas dengan harta, atau lidah bebas, selalunya dikaitkan dengan sikap tidak malu.

Sesungguhnya antara tanda-tanda Qiamat adalah apabila hilangnya rasa malu daripada kaum Hawa dan hilangnya kehormatan diri dari kaum Adam.


Percampuran antara lelaki dan perempuan semakin berleluasa tanpa menghormati Etika Syariat Islam bahkan hanya didasari dengan sikap LIBERAL manusia. Tidak lagi memikirkan maslahah dan mafsadahnya. Uruf dan adat tidak lagi dipeduli apatah lagi jika ia dikaitankan dengan Ibadat. Sikap ini semakin terdorong apabila tabiat mereka yang bergelar orang dewasa itu, "tidak mahu dikongkong" dan "sibuk ingin mencuba tetapi tidak mahu sibuk untuk memikirkan natijahnya pada jangkamasa panjang".


Apabila ditanya "kenapa berdua-duaan??" Dijawabnya, "Kami tak buat apa-apa pun, berborak je..."

Apabila ditanya "kenapa berada di rumah bukan muhrim tanpa ada penjaga?" Dijawabnya, "Kami tak buat apa-apa pun, duduk je..."


Semua itu pernah berlaku di depan mata saya sendiri di Malaysia suatu masa dahulu di dari kalangan pelajar yang tidak mendapat didikan agama yang cukup. Semoga mereka mendapat taubat nasuha. Dan semoga ia tidak akan berlaku di bumi timur tengah ini dari kalangan yang sentiasa berlegar disekitarnya hukum-hakam agama itu..!!


Jadilah mahasiswa Islam yang berlajar untuk beramal. Bukan mahasiswa Islam yang hanya belajar ilmu-ilmu agama semata-mata untuk menambah ilmu pengetahuan tentang hukum-hakam Fekah dalam kehidupan dan menyebarkannya.


KITA tidak berilmu jika tidak beramal dengannya dan KITA tidak dikira beramal dengannya jika tidak ikhlas kerana Allah.


Antara penyakit mahasiswa Islam timur tengah yang perlu difikirkan ubatnya adalah ,;


"Kita terlalu khayal bermain dengan dengan hukum-hakam dan teori di dalam kelas di Universiti, sehingga kita tidak tahu macam mana ingin keluar kepada isu-isu kemasyarakatan. Kita lebih suka berdebat dan berjidal dengan isu agama yang sudah banyak disepakati oleh ulama' terdahulu, sehingga kita tidak tahu yang mana satu hukum yang sesuai dengan masyarakat kita sekarang."


Wahai sahabat-sahabat seperjuangan...!!! Bangunlah dari lenamu..!! Sedarlah dari lalaimu..!! Hidup kamu di sini bukan semata-mata untuk kebahagian kamu di masa depan, tetapi juga untuk menentukan nasib keluargamu, sahabat-sahabatmu dan kaum-kaummu kelak.

"Dan tidak sepatutnya orang-orang mukmin itu semuanya pergi (ke medan perang). Mengapa sebahagian dari setiap golongan di antara mereka tidak perlu untuk memperdalami pengetahuan agama mereka dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali agar mereka dapat menjaga dirinya." [At Taubah 122]

Janganlah kamu hanya berbangga dengan gelaran kamu sebagai seorang penuntut ilmu atau berseronok sebagai golongan yang berkecuali dari JIHAD pedang itu,...tetapi ingatlah..! Mereka yang syahid di medan perang itu akan mendakwa kamu nanti, jika kepulanganmu kelak tidak mampu menjadi contoh teladan dan memberi peringatan kepada anak cucu mereka nanti....

Bagi saya..cara terbaik membendung gejala LIBERAL ini adalah dengan perkukuhkan IMAN dengan cara BERSABAR.

Imam Ghazali dalam Ihya' Ulumuddin membahagikan IMAN manusia, separuhnya SABAR dan separuh lagi adalah SYUKUR. Sifat SABAR bagi takrifan beliau :
"ثبات باعث الدين في مقابلة باعث الهوى" : Menguatkan kehendak kepada agama untuk melawan kehendak hawa nafsu.


Sebahgian ulama' juga mengklasifikasikan SABAR ini kepada 3 keadaan :

PERTAMA : Sabar dalam melakukan perkara KETAATAN. Agar kamu lebih Istiqamah dan Berjaya.

KEDUA : Sabar daripada melakukan perkara MAKSIAT. Agar kamu terselamat dari Neraka.

KETIGA : Sabar apabila ditimpa malapetaka atau musibah. Agar kamu mendapat kegembiraan kelak.


Oleh yang demikian, kita perlu seimbang dalam memenuhi tuntutan-tuntutan yang ada dalam kehidupan kita pada hari ini. Antara tuntutan yang paling dekat dengan kita adalah tuntutan Emosi dan Tuntutan Etika. Kadanag-kadang, apabila Emosi mengatakan "boleh buat", Etika mengatakan "tidak boleh buat"...kadang-kadang dari sudut Etika ia perlu dilaksanakan, tapi dari sudut Emosi manusia ia tidak perlu dilaksanakan.


Imbangilah ia dengan Akal yang waras berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah. InsyaAllah...selamat Dunia hingga ke Akhirat.

No comments: