Sunday, January 2, 2011

Rindu...

Apabila belaian sayang bertukar menjadi kiriman salam ….Apabila kasih bertukar menjadi rindu….Apabila suka duka menjadi kenangan….Apabila orang yang dirindu berada disebalik pandangan mata…..


Rindu……

Berjauhan dengan keluarga, adik beradik, saudara mara, kawan-kawan…adalah suatu bebanan yang sangat berat untuk dipikul pada waktu-waktu tertentu. Apabila waktu itu datang, segala perkara yang dikerjakan seolah kosong.


Jangan malu untuk merindu….

Kerana perasan itu adalah satu kurniaan berharga buat seorang insan untuk menghargai kasih dan sayang seseorang. Aku akan merindui sesuatu yang tiada di depan matanya, jika ketika keberadaanya, ia banyak menabur budi dan jasa. Aku bebas merindui sesiapa…

Aku rindu si dia dan si dia…..

Setiap pertemuan pasti ada perpisahan…lumrah kehidupan yang amat indah untuk kita mengenal erti RINDU. Ia adalah satu nikmat yang unik dan hebat dari Sang Pencipta.


….tapi malulah jika rindumu bukan padaNYA…

Tapi sedarlah….

tatkala aku merindui si dia dan si dia….

mungkin aku terlupa untuk merindui Sang Pencipta RINDU. Dia telah mencipta RINDU untuk hambaNYA merindu pada apa yang DIA mahu…

Aku kini rindu pada MakhlukMU ya Robb…ampunkan aku ya Ghoffar….tunjukkanlah pada ku lorong rinduMU ya Halim….


….maafkan si hamba tatkala si hamba terlupa…..

Engkau mencipta roh, akal, perasaan, kecantikan, cinta dan ketenangan. HambaMu ini pula telah menggunakan semua itu tanpa ingat dan rindu pada MU. Celakalah tindakan hambaMu ini…..

Aku perlu sedar….Tatkala aku merindui si dia dan si dia yang kini tiada di mata….sesungguhnya aku sedang merindui KAMU ya Robbal Hubb. Engkau mengatur pertemuan dan perpisahan ini supaya aku mengingati dan merindui serta berserah padaMU.


Maafkan aku….kini aku merinduiMU ya Allah,

maka Engkau ubatilah rinduku pada keluargaku ini ya Allah….ubatilah rinduku pada Ramadhan yang kian meninggalkan aku ini…Terimalah taubatku ini....

اللهم إنا نسألك حبك وحب من يحبك والعمل الذي يبلغنا حبك

No comments: