Sunday, January 2, 2011

Nilai Wang Pada Musim Haji.....

Bismillah...


Hanya kepada Allah segala pujian dan syukur...Tuhan yang telah memuliakan peta dunia ini dengan kewujudan Tanah Suci Haram. Di situ dipasak tiang kukuh Islam mula berkembang untuk dianuti. Oleh seorang Pahlawan Dunia Muhammad Bin Abdullah (S.A.W).

Di sanalah Rumah Allah , Ka'bah (Mekah) dan di sana jugalah Makam KekasihNYA , Masjid Nabawi (Madinah).

Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad S.A.W dan para sahabatnya. Semoga kita dibangkitkan kelak bersama kekasih yang Agung pemilik syafaat kepada ummat.


Dengan Keizinan dan panggilan dariNYA, dengan kemampuan dan kesihatan diri yang dipinjamkan. 1431H / 2010M , saya telah menjejakkan kaki di tanah suci haram sebanyak dua kali. Kali pertama Umrah (JUN 2010), kedua Haji (November 2010). Kali seterusnya....insyaAllah....Alhamdulillah....


Teringin berkongsi kegembiraan dan nikmat ini bersama keluarga, saudara mara, guru2, kawan2 yang dah pernah ke mekah ataupun belum. Yang belum, didoakan akan dapat menziarahinya, dan yang sudah, didoakan juga dapat menziarahinya lagi. Amin Ya Robb..


Bak Kata seorang sahabat karib saya yang bersama2 saya menunaikan manasik haji pada tahun ini (Al Haj Ustaz Mohd Ihsan Fadhli Bin Che Min Al-Hafiz) dalam ucapan ringkas sempena hari Raya Korban (AidilAdha) di 'Aziziyyah, Mekah, "Rukun Islam sudah lengkap setelah tertunainya Manasik Haji,..rukun hidup belum lagi lengkap...........=) "


Hajjan Mabruran wa Sa'yan Masykuran diucapkan pada para Hujjah di seluruh dunia yang telah menunaikan haji pada tahun ini. Mungkin agak terlewat untuk saya ucapkan demikian(dalam coretan ini), kerana baru sahaja dikurniakan kesihatan yang agak stabil setelah pulang mengerjakan haji tempoh hari. Mungkin 'zukkam' yang agak lama ini petanda masih lagi dirindui Masjid Nabawi, Masjid Haram, Padang 'Arafah, Muzdalifah dan Mina. Amin...


Musafir dari Jordan ke Madinah melalui sempadan Jordan-Saudi menaiki bas memakan masa sekitar 20-23jam. Dari Madinah ke Mekah pula sekitar 6-7jam. Satu rehlah yang amat meletihkan dan agak membosankan. 'Berhenti makan, minum dan tandas' menjadi selingan yang paling ditunggu-tunggu. Rehlah sebuah bas yang terisi 48 penumpang, 1 pemandu dan 1 penumpang tambahan(pendatang asing). 21 Maliziyyin dan selebihnya Urduniyyin dan Suriyyin.


Kesardinan bas tersebut meremukkan emosi bakal-bakal hujjaj pada masa itu. Sehinggakan mutowwif malizi terpaksa mengalah dalam 'permainan gaduh2 rebut kerusi'. Maka Bertigalah mereka di kerusi yang dua. Yang lebih meletihkan dan menyakitkan jiwa raga kami adalah apabila melayan karenah dan tabiat amat buruk manusia arab jordan ini. Merokok di dalam bas yang berhawa dingin dengan muka tak bersalah.


Pelbagai uslub dakwah telah digunapakai oleh para Du'at maliziyyin. Sungguh teruji dan teruja dengan sikap penghisap rokok tegar itu. Seperti air disimbah ke daun keladi. Saya anggar apa yang berlaku itu, lebih baik dari apa yang berlaku antara Nabi Nuh dan Kaumnya. Alhamdulillah....


Kita tinggalkan cerita Maliziyyin vs Urduniyyin+Suriyyin itu.


4 Zulhijjah kami bertolak dari Jordan dan 12 Zulhijjah kami bertolak dari Mekah. 2 hari kami sempat bersama Masjid Nabawi dan selebihnya kami di Mekah. Jujur saya katakan, 2 hari di madinah takkan sama rasa KETENANGANnya jika nak dibandingkan dengan hari2 yang berbaki di Mekah. Bukan niat untuk melebihkan Kota Madinah dari Kota Mekah, tapi itu yang dapat saya rasakan dan ia telah terbukti dengan hamparan sejarah.


Kota Madinah yang dahulu kalanya menjadi kota puak Ansar yang terkenal dengan sopan santunnya, kehalusan budi pekertinya, sikap tolak ansurnya, undang2 yang agak teratur dll. Manakala Kota Mekah pula menjadi tempat puak2 arab jahiliyyah, dengan kedegilannya, kebengisannya, penipuannya, undang2 yang kacau bilau dll. PengHijrahan Nabi S.A.W dan Para sabahat juga telah berlaku dari Kota Mekah ke Kota Madinah.


Manusia tidak mampu hidup tanpa sejarah. Sejarah mempengaruhi tabiat dan gaya sesebuah kehidupan manusia.


"Mengambil kesempatan di dalam kesempitan"

Itulah yang telah berlaku pada musim haji di Mekah. Mengundang sikap berhati-hati dan juga tidak puas hati.

Satu contoh sahaja : Tambang prebet dari Masjid Haram ke Tan'im yang ketika selain musim haji hanya 2Riyal (seorang), tetapi pada musim haji melonjak ke 30-50Riyal (seorang).

Mereka sudah berani bermain-main dengan nilai Ibadah. Nilai duit mula disamakan dengan nilai ibadah. Hilang rasa ingin menolong dan timbang rasa. Yang kaya akan terus dijunjung-junjung di atas kepala, yang miskin akan terus dipijak-pijak di kaki. Astaghfirullahal 'azim....

Amat bernasib baik, kerana orang bukan Islam tidak wujud dalam situasi ini. Jika tidak, mungkin ia akan menjadi fitnah terhadap Islam suatu hari nanti.....

bersambung....

p/s : Kebaikan seseorang tidak boleh diukur dengan tempat dia berada.
Islam boleh terhijab dengan orang yang menganut Islam itu sendiri.

No comments: