Sunday, January 2, 2011

.:: NOTA UNTUK DIRI 1 ::.

Wahai diri yang bergelar penuntut ilmu, 4 perkara perlu kamu JAUHI :

1) Jauhkan dirimu dari segala punca kehinaan dan celaan. Seperti riya', hasad dengki, bangga diri, bermusuhan, berdendam dan sebagainya. Yaa..benar !! sekali pun telah berlaku percanggahan dan perselisihan antara dirimu dan kawan2mu...dan hatimu berkehendakkan kebenaran dan hak. Kamu berhak menegakkan kebenaran itu!! Namun bersabar dan berlaku bijaklah dalam mendamba kebenaran.

Dua syarat utama yang perlu kamu patuhi, pertama, janganlah kamu membezakan samada kebenaran itu zahir di atas lidahmu atau di lidah kawanmu itu. Kedua, biarlah kamu mencari kebenaran itu di tengah kesunyian manusia. Dan kamu tidak suka mengaitkan kebenaran itu dengan usahamu mencarinya.

Jangan sekali kamu malu bertanya dalam mencari kebenaran, kerana yang gelap itu mungkin hatimu atau mungkin juga hati mereka. Bertanyalah pada Dia yang mempunyai cahaya (ilmu) itu. Namun pertanyaan si jahil kepada si 'alim itu ibarat si pesakit yang mengadukan penyakitnya pada si perawat. Segala jawapan kepada persoalannya itu adalah usaha untuk merawat.

Dan kamu harus faham juga, si perawat yang kurang pengalaman tidak boleh merawat kesemua penyakit pesakit itu, dan si perawat yang berpengalaman dan hebat pun tidak akan dapat merawat pesakit yang TIDAK MAHU untuk dirawat...

Hanya kamu yang mampu mengubati penyakit-penyakit hatimu...



2) Jauhkan dirimu dari ingin menjadi seorang pemberi peringatan (tazkirah) kerana kesan buruknya akan lebih besar, KECUALI kamu lakukan ia terlebih dahulu sebelum kamu katakannya. Kemudian kamu berilah peringatan kepada manusia yang lain.

Renungilah kata yang pernah dilemparkan pada Nabi Isa A.S. "Wahai anak Maryam, muhasabahlah dirimu itu, dan sekiranya kamu telah bermuhasabah (sudah beramal) maka nasihatlah manusia yang lain, jika tidak, maka malulah kamu pada Tuhanmu"

Wahai diri, sekiranya kamu diuji dengan kata-kata sebegitu maka ingat dua perkara ini:

Pertama, sesungguhnya Allah s.w.t amat murka pada hamba-hambaNya yang melampaui batasan arahanNya. Kerana mungkin perbuatan aku yang terlalu seronok mengingatkan orang lain tanpa melihat keadaan diri ini mengundang kemurkaanNYA. Na'uzubillah...

Tazkirah yang dimaksudkan ialah, mengingatkan hamba-hamba Allah yang lain dengan hari Akhirat, menambah usaha dalam beribadah menghambakan diri padaNYA, mengingatkan orang lain dengan apa yang telah dilakukan dengan manfaat2nya atau akibat2nya.

Ibarat kamu sedang melihat pencuri memecah masuk sebuah rumah, dalamnya terdapat ahli rumahnya, kemudian kamu berkata "Hati-hati dengan pencuri itu!!"

Seeloknya kamulah yang terlebih dahulu bentindak pada situasi itu. Dan jangan terlalu suka berteori sehingga kamu tidak tahu praktikalnya.

Kedua, jangan kamu mengimpikan tindak balas dan perubahan si dia di saat kamu memberi peringatan itu padanya. Seperti dia datang padamu dan mengaku segala kesalahan lampaunya dan menyatakan "kamu telah menyedarkan aku".

Jangan kamu mudah terpedaya dengannya kerana itu adalah lubang Riya'. Kamu akan terjatuh dalamnya sekiranya kamu lalai dan alpa. Ingatlah! Tugas kamu hanya menyeru manusia dari dunia kepada akhirat, dari maksiat kepada taat, dari tamakkan dunia kepada zuhud, dari bakhil kepada pemurah, dari was-was kepada yakin, dari leka kepada sedar dan dari penipuan kepada taqwa.

Sesungguhnya sebaik-baik perubahan sikap adalah berpunca dengan tolakan dari dalam diri bukannya tarikan dari luar. Oleh itu, tugas yang lebih utama adalah memberi tolak dorongan itu pada kawan-kawanmu, bukan sekadar kamu menarik hati-hati mereka dari luar sahaja.



3) Jauhilah kamu dari banyak bergaul dengan pembesar-pembesar masyarakat yang fasiq dan zalim. Elakkan diri kamu dari berada dalam majlis-majlis bersama mereka kerana ia bakal memberi kesan yang buruk padamu.

Sekiranya kamu terpaksa berada bersama mereka, maka janganlah kamu memuji-muji mereka kerana Allah s.w.t tidak suka dan murka pada hambaNYa yang memuji orang fasiq dan zalim apatah lagi mendoakan agar dipanjangkan umurnya. Sedangkan mereka itu lebih suka melakukan maksiat di bumi Allah ini.



4) Jauhilah kamu dari sebarang pemberian atau hadiah dari pembesar-pembesar itu. Tahukah kamu dari mana sumbernya? haram atau halal??

Kata orang " tak mengapalah, ambil sahaja! kamu manfaatkanlah pemberian itu untuk kebaikan kamu, gunakanlah untuk kamu belajar ilmu-ilmu agama, bukankah ia memberi manfaat yang baik??"

Bagi aku, mengambil pemberian itu bermakna kamu bersetuju dengan si pemberi itu dengan kezalimannya dengan kefasikannya yang seterus akan memusnahkan agama.

Kata orang lagi "Lebih baik kamu ambil pemberian itu dan kamu bahagikan kepada faqir dan miskin yang memerlukannya untuk hidup. Jika mereka bersedekah dengan kefasikan dan kezalimannya, maka kamu telah bersedekah dengan kebaikanmu dan sikap pemurahmu."

Bagi aku lagi, itu semua adalah waswasah syaitan yang untuk menyembelih tengkok-tengkok anak adam.

No comments: