Sunday, August 31, 2008

جدالٌ وقتال


Al-Quranul Karim telah menceritakan kepada pembaca-pembacanya bahawa masyarakat kafir itu sentiasa terbelah kepada 2 puak, iaitu orang-orang yang Bermegah-megah ( Pemerintah) dan orang-orang yang Lemah ( Orang Awam).
Dan Al-Quran juga telah menghikayatkan kisah-kisah Pemerintah-pemerintah yang mengetahui Kebenaran akan tetapi mereka Memungkirinya. Seperti Firman Allah Taala :

وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُلْماً وَعُلُوّاً فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ [Surah An-Naml : 14]

{وَلَمَّا جَاءهُمْ كِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَكَانُواْ مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُواْ فَلَمَّا جَاءهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّه عَلَى الْكَافِرِينَ (89) بِئْسَمَا اشْتَرَوْاْ بِهِ أَنفُسَهُمْ أَن يَكْفُرُواْ بِمَا أنَزَلَ اللّهُ بَغْياً أَن يُنَزِّلُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ عَلَى مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ فَبَآؤُواْ بِغَضَبٍ عَلَى غَضَبٍ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُّهِينٌ} [Surah Al-Baqarah : 89- 90].

Punca berlakunya Penipuan ialah melalui Kezaliman, Permusuhan, Hasad Dengki,...bukannya kerana Kejahilan.

Pertelingkahan pernah berlaku pada zaman terdahulu yang mana berlaku di antara Para Rasul yang berpaksi pada Syariat Allah dan golongan-golongan Pemerintah yang menjadi ketua kepada masyarakat yang jahil. Persoalannya, untuk siapa pertelingkahan ini berlaku? Untuk menegakkan Syariat Allah??Ataupun untuk menegakkan undang-undang yang wujud pada masa itu??

Atas dasar berikutlah pergaduhan antara Pejuang-Pejuang Islam dan Golongan-golongan sesat itu berlaku. Firman Allah Taala :{قَالُواْ أَجِئْتَنَا لِتَلْفِتَنَا عَمَّا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا وَتَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِيَاء فِي الأَرْضِ وَمَا نَحْنُ لَكُمَا بِمُؤْمِنِينَ} [ Surah Yunus : 78]
"الكبرياء " ditafsirkan dalam ayat tersebut oleh Imam Tobari dan Ibnu Kathir dalam tafsirnya ialah "Pemerintah".

Dan banyak lagi bukti-bukti sirah Nabi-nabi terdahulu yang menggambarkan bahawa pertelingkahan yang berlaku itu berpunca daripada penipuan. Antaranya Firman Allah Taala : {كُلَّ مَا جَاء أُمَّةً رَّسُولُهَا كَذَّبُوهُ} [Surah Al-Mukminun : 44]

Quran itu juga telah menggambarkan kepada pembacanya bahawa orang-orang kafir (Pemerintah dalam kalangan mereka khususnya) berdepan dengan Dakwah Islam itu dengan Dua cara : BERDEBAT & BERPERANG. {وَهَمَّتْ كُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ لِيَأْخُذُوهُ وَجَادَلُوا بِالْبَاطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ} [surah Ghafir: 5] Mereka berdebat tentang hukum hakan Allah seperti pengharaman bangkai, tentang khabar kebangkitan selepas kematian, tentang mukjizat nabi-nabi dan mereka juga suka menyelesaikan sesuatu dengan berbunuh-bunuhan antara satu sama lain.

Penulis juga hairan dan tidak faham dengan perangai orang kafir itu khususnya Yahudi La'natullah, mereka menyusun strateginya sepanjang hari, mereka juga melebarkan pengaruhnya ke atas golongan munafiq, dan mereka juga cuba mengkucar kacirkan orang-orang Islam dengan tipu daya Syubahat dan Syahawat, sedangkan mereka sedang berkawan. Firman Allah :
{أَلَمْ تَر إِلَى الَّذِينَ نَافَقُوا يَقُولُونَ لِإِخْوَانِهِمُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ} [ surah al-hasyar: 11]

Sedangkan pada masa yang sama, natijah perancangan jahat dan tipu helah mereka itu akan menimpa kita (orang islam) dan juga masyarakat mereka sendiri. Dan akhirnya perancangan buruk mereka itu turut mengheret mereka ke lembah Api Neraka jahannam kelak.

Melihat kepada realiti kini, penulis tertanya-tanya,,,adakah persengketaan itu masih lagi berlaku?? dimanakah peperangan itu??dimanakan pergaduhan itu?? dimanakah dakyah-dakyah mereka itu?? adakah ia berlaku di Palestin, Iraq dan sekutu-sekutunya sahaja???

Ketahuilah wahai pejuang-pejuang Islam yang sedang dicari... Bentuk dan Saiz jarum Syaitan itu dipilih mengikut tahap iman manusia. Makin beriman kamu padaNYA atau makin dekat dirimu pada Allah makin mencabar dugaan mu sehinggakan godaan itu seakan-akan tidak kamu sedari kewujudannya, sehingga kamu sudah betul-betul hampir dengan mereka (syaitan) baru kamu sedari. Ingatlah..

Awal tahun ini..Dengan izin Allah, penulis telah mendapat ruang dan peluang untuk menziarahi bumi Maghribi/ Moroko selama sebulan untuk mendalami ilmu Bahasa Arab. Sepanjang penulis berada di sana, hati ini tidak putus-putus meronta-ronta Kesyukuran padaNYA kerana telah mencampakkan penulis di bumi Malaysia. Bukan kerana menyesal kerana berada di Maghribi pada masa itu tetapi penulis berasa lebih beruntung kerana dikurniakan Negara Sendiri yang aman dan damai khuhsusnya untuk orang-orang Islam.

Di Malysia, agama Islam telah dijadikan agama rasmi persekutuan. Walaupun masyarakat berbilang kaum, bangsa, dan agama, namun masyarakatnya masih aman untuk mengamalkan agama yang dianutinya. Aktiviti memperkembangkan agama Islam tidak disekat bahkan disokong oleh segelintir masyarakat dan pertubuhan-pertubuhan rasmi di Malaysia seperti JAKIM, ABIM, Majlis Agama Islam Negeri , dan sebagainya. Beruntunglah wahai Muslimin di Malaysia. Kamu bebas untuk bersuara untuk Agamamu. Jangan ditimbunkan lubang peluang keemasan yang ada ini...

Di Maghribi , terdapat pelbagai latar belakang agama di sana. Agama islam juga turut mendapat tempat untuk bertapak di sana. Tetapi Yahudi juga turut mendapat tempat di sana. Kebanyakan orang Islam di sana ialah dari kalangan pelajar luar dan dalam negara. Apabila penulis berborak-borak dengan seorang muslim maghribi di tempat-tempat awam, perkataan pertama yang terpacul dari mulut pemuda itu setelah dia mengetahui yang penulis adalah Muslim Malaysia, ialah "Bagus!!
Bagus!!Bagus!! Bagus kamu...Bagaimana keadaan Islam di Malaysia??!! Aku teringin sangat ke Malaysia untuk melihat dengan mata dan jasadku sendiri keadaan Islam di Malaysia.."

Di Palesti contohnya, umat islam diancam dengan Maut. Mereka di halang daripada beribadat pada Allah dengan pelbagai ancaman. Dentuman bom dan kedengaran bunyi tembakan hampir setiap hari di sana. Umat Islam di sana begitu susah untuk mengamalkan ajaran Islam apatah lagi menyebarkannya. Solat dua rakaat mereka seolah-olah menyamai puluhan rakaat solat kita di Malaysia jika dibanding dari aspek usaha dan keberanian mereka. Bagaimana dengan kita di Malaysia.??Bangunlah wahai Pejuang-pejuang Islam!!

Untuk apa kita berperang sesama kita????!!!!!

Ya betul..pergaduhan dan perselisihan itu wujud. Dan tidak sekali-kali orang kafir itu meredhai orang Islam, dan tidak juga sekali-kali orang Islam itu meredhai kekufuran dan orang kafir itu. sendiri. Akan tetapi hakikat peperangan atau persengketaan yang sebenarnya ialah untuk mencapai keAmanan dan keSelamatan.

Penulis ingin bertanya kepada pembaca sekalian....apakah sebab tercetusnya peperangan di negara Palestin, Somalia, Syisyan, dan Afghanistan ?? dan untuk apa semua itu??

Semestinya mereka mahukan keSELAMATan dan keAMANan. Mereka mempertahankan negara mereka dan Agama KITA. Manakala si Kafir Laknatullah tidak akan berhenti dengan matlamat berketurunan mereka itu iaitu berusaha membuat kerosakan di bumi ini. Oleh itu, wajib ke atas kita memerangi mereka dalam apa jua bentuk dan cara sekalipun untuk mendapatkan hak-hak kita. Firman Allah :
{وَقَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسَى وَلْيَدْعُ رَبَّهُ إِنِّي أَخَافُ أَن يُبَدِّلَ دِينَكُمْ أَوْ أَن يُظْهِرَ فِي الْأَرْضِ الْفَسَادَ} [ surah Ghafir : 26]

Akhir kalam....Bersatulah wahai penganut ISLAM....jangan mudah menuding jari...Sesungguhnya orang-orang kafir sedang memerhatikan kita dari setiap sudut,,,."umpama si helang yang berlegar-legar di atas memerhatikan mangsanya di bawah..."

*Maaf ayat quran xde maksud. ('',)






No comments: