Sunday, December 27, 2009

besok ke EXAM....???

Salam sejahtera buat ilmuan sekalian. Semoga dilimpahi dengan rahmat dan inayahNya sentiasa.. Dan dilapangkan dada seluas-luasnya untuk menerima sinaran Ilmu Allah...Amin..

Dikesempatan yang tak seberapa ini...di tambah lagi dengan "dugaan sejuk"...Pemikir tergerak hati untuk berkongsi pendapat bersama para ilmuan sekalian. Memandangkan pemikir kini masih lagi dalam proses memburu ilmu Allah...maka tidak dapat dapat dinafikan ..pelbagai pengalaman manis dan pahit yang telah berlalu dan akan dilalui nanti. Semmoga semua itu mampu untuk mematangkan lagi si pemikir.

Imtihan...Examination...Peperiksaan...

Inilah yang cuba dikongsi bersama buat kali ini. Hanya dengan mengimbau kembali alkisah..ketika Pemikir dalam perjalanan pulang dari Jamiah / Universiti. Berjalan kaki bersama sahabat2 bakal pemimpin ummmah nanti..insyaAllah....macam-macam tajuk perbualan disentuh oleh bibir-bibir dan minda-minda kami...sekadar sentuhan...Tetapi..pabila ditimbulkan tajuk EXAM...tanpa kami sedari , perbualan kami itu bukan lagi sekadar sentuhan ..bahkan macam BICARA SISWA pulak..hehe...nasib baik takde moderatornyee...

Bermacam-macam pendapat dilontarkan oleh ahli panel2 tersebut berkaitan dengan IMTIHAN...izinkan saya untuk buat khalasoh je la ye dari BICARA SISWA sambil berjalan tu...

Ahli panel pertama mengupas tentang asal-usul PEPERIKSAAN. Fakta beliau (berdasarkan kata-kata tok gurunye)..sistem peperiksaan ni diasaskan oleh orang-orang cina. Oleh sebab itu kalau kita lihat, orang-orang cina (kebanyakan) ini amat disiplin dalam menuntut sesuatu ilmu. tak kire ilmua ape2 pon...baik kungfunye....taicinye...pelajaranye...dll la.

Kemudian sistem diambil pakai oleh masyarakat lain termasuk la kita pd hari ini. Tapi, bagi beliau..peperiksaan yang kita hadapi pada hari ini sebagai seorang penuntut di mana-mana institusi pengajian, peperiksaan ni adalah suatu yang semata-mata di atas kertas dan di dalam dewan peperiksaan. Tiada yang lebih dari itu. Ataupun dengan kata lain ia adalah pelengkap kepada pengajian sesuatu ilmu itu.

Pendapat seterusnya , mengatakan EXAM ini adalah suatu yang amat penting dalam sistem pengajian masa kini. Ia mampu memberi kesedaran kepada para penuntut ilmu tentang tahap penguasaannya terhadap sesuatu ilmu yang dipelajari itu. Memandangkan masyarakat kita pada hari ini lebih cenderung untuk membandingkan usahanya dan pencapaiannya. Kalau tido lewat malam sebab study, tak berbaloi la dapat markah sikit. kalau tido awal dapat markah banyak...fuhh..terrorisss tuu.....=)

Ade pendapt lain pula mengatakan, peperiksaan itu menambah ilmu. Sebab kalau takde exam takdenye nak buka2 buku ni. Nak study group...?? lagi lah jauh. Seolah2 bagi mereka, Exam lebih penting dari Belajar. Belajar hanya kerana Exam.

Pendapat lain pula, mengatakan "ade ape dengan IMTIHAN ni?? dunia semua tu...yang penting aku belajar dan aku boleh sebarkan ilmu ni. Berkat tu lagi penting... Tak kisah pon dapat markah rendah, janji ilmu yang aku dapat tu berkat dan aku tak penah ponteng kelas."

Dan...kalu nak diikutkan...macam2 lagi la pendapat2 mengenai EXAM..IMTIHAN ...PEPERIKSAAN ni.......mungkin para ilmuan sendiri boleh teruskan mencari pendapat2 tersebut dari minda2 yang sedang berlegar di sekitar ilmuan sekalian.


Firman Allah dalam surah AL MULK , ayat 2, yang mana mafhumnya "Dialah yang telah menciptakan KEMATIAN dan KEHIDUPAN itu untuk menguji kamu, siapakah diantara kamu yang paling baik amalannya". Ini memberi isyarat bahawa ujian itu bermatlamatkan kepada natijahnya. Dan ujian yang digambarkan dalam ayat tersebut adalah dengan hanya dua ujian, HIDUP dan MATI.

Kedua-dua subjek (HIDUP&MATI) ini hanya memerlukan dua buah kitab je. Dan kitab ini amat senang didapati untuk dibuat ulangkaji. Nak beli pon boleh, nak pnjam pon boleh, nak bace free pon boleh...iaitu AL QUran AlKArim & As Sunnah An Nabawiyyah.

Cume.....EXAM untuk kedua-dua subjek ini tak akan diberitahu tarikh dan waktu EXAMnya. macam mane tuu...??? nak gune pendapat ahli panel yang mane ni...??

Adakah persediaan kita menghadapi peperiksaan di dewan peperiksaan....sama dengan persediaaan kita menghadapi peperiksaan DUA subjek ni....??? atau mungkin lebih sikit la...??

Mungkinkah rasa berdebar untuk final exam itu lebih menebal daripada debaran menghadapi final untuk DUA madah ni....??


Semoga dengan persoalan ini....Allah melipatkaligandakan semangat kita semua untuk memburu ilmu ...dan menetapkan niat dan hadaf kita .. kita belajar hanya kerana Allah dan mencapai kejayaan keranaNYA dengan izinNYA.


Tak ingin lagi untuk diperbnyakkn lagi pergerakan jari di atas keyboard ini....kerana...sejukkkkkk....doakan kejayaan kita bersama dalam menempuh UJIAN dari Allah....aMIIINNN...TakbiRRRR...

No comments: