Monday, November 24, 2008

ISLAM DAN PAKAIANNYA

Rasa syukur yang tidak terhingga pada Allah S.W.T atas kurniaan nikmat-nikmat yg pelbagai dan tidak putus-putus kpd hambanya hingga ke saat ini. Selawat dan Salam atas junjungan mulia Tok Guru sekalian Umat iaitu Muhammad Bin Abdullah S.A.W. juga ahli keluarga baginda dan pengikut2 baginda sehingga ke saat ini.

Astaghfirullahal Azim...Terlebih saya ingin memohon maaf atas pendapat dan perkongsian yang akan ade kekurangannya nanti ini.

Pemakaian purdah/niqab yang mengkin telah menjadi amalan hanya golongan muslimat di Malaysia ataupun negara2 lain. Namun amalan ini juga mengundang pandangan yang pelbagai di kalangan ilmuan2 dunia trutamanya ilmuan2 islam.

Setelah melalui proses perbincangan, pertanyaan, pembacaan, mendengar ceramah tentang agama, dll...keyakinan untuk berkoongsi ilmu Allah itu mula timbul dalam diri ini.

Pakaian ialah keperluan asasi manusia yang normal sama ada muslim / non muslim. Tanpa pakaian manusia akan berasa tidak selesa untuk meneruskan kehidupan hariannya. Ini kerana manusia itu telah dicampakkan perasan malu oleh Penciptanya. Dan dalam Islam Malu adalah sebahagian daripada Iman.

Namun begitu, Islam merupakan agama yang menitik beratkan segala amal perbuatan penganutnya. Setiap aktiviti yang dilakukan oleh orang Islam itu akan dikira ibadah sekiranya ia disertakan dengan niat dan niat itu semestinya Lillahi Wa Rasulihi. Daripada sekecil-kecil perlakuan sehingga ke besar-besar perlakuan ianya diambil kira dalam Islam.

Agama yang direkacipta oleh Allah ialah hanya Agama Islam. Daripada nabi Adam A.S hinggalah Nabi Muhammad S.A.W hanya Islam agama yang diiktiraf. Dari itu...Islam yang dibawa oleh Tok Guru Nabi Muhammad S.A.W secara rasmi itu telah menggariskan TIGA syarat pemakaian dalam Islam TAK KIRA Lelaki / Perempuan. Syarat yang tidak boleh diambil remeh oleh orang Islam.

1] Pakaian yang tidak mengelirukan jantina pemakainya samaada laki ataupun perempuan.
2] Pakaian yang tidak Jarang.
3] Pakaian yang tidak Ketat sehingga menampakkan bentuk badan.

Mungkin akan timbul persoalan,,,adakah dibolehkan memakai uniform rasmi dalam sesuatu pekerjaan atau pengajian sedangkan ia melanggari antara 3 syarat di atas??

Jawapannya : TAK BOLEH.

Antara Peraturan Manusia dengan Peraturan Allah ....mana yang lebih agung??saya percaya peraturan Allah lebih menguntungkan kita..
emmm...fikir2kanlah...

Sekarang kita berpindah kepada persoalan Niqab / Purdah. Setakat ini belum pernah dijumpai ayat2 quran atau Hadis2 yang menunjukkan pensyariatan pemakaian purdah dalam Islam. yang ada adalah Hijab. Hijab ialah perkataan arab yang membawa maksud pakaiaan yang menutup aurat secara umum. Manakala Niqab adalah perkataan yang dikhususkan dengan pakaian yang menutup sebahagian muka.

Niqab bukan simbol ISLAM dan ISLAM bukan simbol Niqab. Tetapi sesuatu yg tidak disyariatkan bukan bermakna ia HARAM untuk dilakukan. Terpulanglah kepada Muslimat yang ingin memakainya....Yassiru wala Tu'assiru (Permudahkan dan jangan kamu susah2kan)...itulah ISLAM yang telah dibawa oleh Junjungan Mulia kita.

Maka akan ditanya lagi..adakah memakainya dapat pahala atau sebaliknya???

jawapannya : Wallahu a'lam..Hanya Allah yang Mengetahui. Persoalan "dapat pahala atau sebaliknya" ini hanya terletak pada kehendak Allah. Hatta Nabi Muhammad sendiri tidak tahu siapa yang Allah berikan pahala dan siapa yang Allah tak berikan pahala. Apa yang kita tahu, yang baik itu akan dibalas dengan kebaikan kelak.

Apa yang menjadi persoalan yang lebih besar ialah persoalan

"Muslimat yang tak tutup aurat...apatah lagi nak pakai niqab....Tak lupe juga Muslimin ye.."

Mafhum daripada hadis Rasulullah S.A.W....." Pada akhir zaman nati umat Islam akan berpakaian seolah-olah terlanjang (tak berpakaian)."

Permasalahan ini yang perlu kita utamakan dan gembar-gemburkan sebenarnya. Bukan niat saya untuk perkecilkan persoalan pemakaian niqab ini..tapi kita hendaklah mengutamakan sesuatu yang lebih utama (Aulawiyyat). Jangan sampai kesibukan kita untuk memperbahaskan soal niqab ini sehingga mengabaikan permasalahan Orang2 Islam yang tak pandai / tak mahu menutup aurat itu.

Harapan saya agar umat Islam pada hari ini dapat memahami dan mendalami ilmu2 Islam dengan bersungguh2....mengamalkannya seterusnya menyampaikannya kepada orang lain. Kerana sebesar2 ilmu itu akan berubah menjadi sekecil2 faedah jika tidak diamalkan. Persoalan lagi....bagaimana nak beramal jika ilmu itu belum ada lagi dalam dada...?????? jawablah sendiri wahai manusia yang bergelar MUSLIM.....
Astaghfirullahal 'Azim......wallahu a'lam.

7 comments:

khalisah an nisa' said...

Masha Allah ya ibnu ali......pemikiran yang bagus

nursyahada said...

Assalamu‘alaykum

Minta izin untuk komen sikit(banyak) tentang kenyataan enta. Mohon maaf zahir batin ye atas kelancangan ana dalam comment ni. Asif jiddan2.. ok, Ana nak quote kata-kata enta “Setakat ini belum pernah dijumpai ayat2 quran atau Hadis2 yang menunjukkan pensyariatan pemakaian purdah dalam Islam. yang ada adalah Hijab.”

Min aina laka haza ya akh? fa‘alayka taswib! Dari pandangan ana, kenyataan enta itu seperti memberi gambaran bhw niqab itu adalah adat, bukannya ibadat maka tidak termasuk dalam ajaran Islam. Mungkin ana tersilap faham to read between those lines. Untuk mengatakan pemakaian niqab tidak bersandarkan al-Qur'an dan Hadith, barangkali enta tidak mempelajari hadith dengan teliti.

Larangan Rasulullah s.a.w agar wanita tidak memakai niqab mahupun sarung tangan semasa ihram jelas menunjukkan ada sandarannya di dalam hadith. Begitu juga adalah sangat mafhum para isteri Rasulullah s.a.w memakai niqab, sehingga pemakaian niqab disebutkan sebagai Sunnah para isteri Rasulullah s.a.w.

Walaupun ana memakai niqab, tetapi secara peribadi setuju dengan pandangan dan hujjah Syeikh al-Albani r.a dan mendukung pendapat jumhur ulama bahawa niqab itu tidak wajib, ana begitu tersentak apabila sang presiden kita (iaitu enta) membuat kenyataan ianya tiada sandaran dalam al-Qur'an dan as-Sunnah. Apatah lagi apabila enta kata belum pernah dijumpai. Mungkin enta terlepas pandang… cuba rujuk sohih alBukhari hadith mengenai kisah al-ifk. Itu salah satu hadith di antaranya.

Tidakkah enta melihat para ulama yang berpendapat niqab itu wajib (seperti Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah r.a) memiliki kekuatan hujjah? Lalu apakah para ulama yang berpendapat niqab itu wajib hanya menyimpulkan pendapat demikian berdasarkan ijtihad semata-mata tanpa dalil nas? Bahkan, ana secara peribadi melihat kedua-dua pihak (yang mengatakan wajib dan yang mengatakan tidak wajib) memiliki kekuatan hujjah, lalu akhirnya ana lebih cenderung kepada hujjah Syeikh al-Albani dan pendapat jumhur ulama. Walaupun ianya tidak wajib, ia dikatakan mustahab. Maka disini, terhenti atas muslimah itu sendiri untuk memilih memaki niqab ataupun meninggalkannya.

Jadi persoalannya bukan tiada nas, tetapi istinbat hukum dari nas itu. Enta ahlu jabatan syariah..enta a’lam minni..bukan begitu ke? Allahu a’lam.

IBNU ALI said...

syukran ya ukht ala tashih..astaghfirullah....
wAllahu a'lam minni waminki ya ukht...Lastu a'lam minki...lianani qultu bima 'alimtu ...wala aqulu ka "presiden" au ka "ahlu jbtn syariah" au ka "mufti"...
almuhim...takallamtu bil 'ilm...

assual al awwal laki ya ukht karimah:
lau samahti...

1) boleh bagi sy satu dalil dr quran/tafsir mu'tabar yg menyebut ttg niqab/purdah(menutup muka)....??

nursyahada said...

assalamu’alaykum

na’am.. Allahu a’lam minna wannasi ajma’in.

qobla kulli sya’in, ‘asif ya sayyidii al-kareem…atlabu minka jazil al-‘afwa. lastu aqulu wa la aqsud biannaka qulta bimansobika ka ‘raeesu tolabah’ aw bi annaka min mutakhassisin fi kuliyyah syariah. Wa innama qultu kazalik khaufan min anna hunaka al-‘usbah minna sayata’assabun bika wa ra’yika. Wa al-amru al-muhim an naqula syai’an wa nasnidahu ila hujaj baalighah wa mateenah, wa laysa min ittiba’ al-hawa wa laa min tilqaa’i al-nafs… fa a’layna al-ruju’ ila al-nusus al-naqliyyah la siyama nahnu min tolabah akademiah islamiyyah.

Wa lita’lam ayyuhal akh, allati qolat annaka ka “mufti” lastu ana ya raeesattolabah. La aqulu kazalik wa lam aqul kazalik wa lan aqul kazalik. Sorohatan, lastu bijanibiha.. la attafiqu ma’a kalamiha ayyattifaaq.

Fal-aan, naltafit anzorana ila sualik. Wa lakin, kuntu azunnu annaka sayabhath binafsik ‘anil adillah haula al-hijaab. “wa annaa sa’yakum saufa yuraa”. Hmm, la ba’as.. saua’rid laka dalil wahid faqott...

al-jawab :
enta rujuk kitab tafsir Ibn Kathir (tafsir al-Quran al-‘Azim), dalam tafsirnya di dalam surah al-Ahzab ayat 59, al-imam (r.a) meriwayatkan dari ‘Ali bin Abi Talhah dari Ibn Abbas (r.anhum) :
أمر الله نساء المؤمنين إذا خرجن من بيوتهن في حاجة أن يغطين وجوههن من فوق رؤوسهن بالجلابيب ويبدين عينا واحدة.
Dan Muhammad Bin Sirin berkata :
سألت عبيدة السلماني عن قول الله عز وجل : (يدنين عليهن من جلابيبهن) فغطى وجهه ورأسه وأبرز عينه اليسرى.
Wa lidoyqi al-waqt wal maqam, yaktafina bihaza. Syukran (:

wardatuljannah said...

salam...

km dr golongan yg x memakai purdah...8D...km rase tertarik dgn isu yg dibangkitkn...bkn ap...ap yg km lihat skrg nie ad yg memakai purdah mgkn kerana ikut-ikutan...sesetengah 2 pakai purdah dgn pakaian yg berfesyen n lebih menarik perhatian...mksdnye msh lg pakaian 2 x ikut syara'...bg km pemakaian purdah sunat n wajib bg wanita2 yg mendtgkn fitnah n menyebbkn kegilaan lelaki...mksdnya perkara nie x dwjbkn...tp sememangnya memakai purdah dapat pahala sunat n bukanlah wajib memakai purdah...

dlm dalil yg diberikan oleh saudari memg benar perkataan hijjab itu ad disebut...ttp mksd sbnr hijjab bukanlah dikhususkn kpd purdah namun hijjab itu lbh khusus kpd pakaian yg menutup aurat yg mane pakaian itu dilabuhkn n diluaskan...ini bermksd mengikut syariat yg dittpkn cthnya memakai tudung yg dilabuhkn menutupi dada...km akui, km tdk lyk utk membincagkn tntg isu purdah ini ttp alhamdulillah buat ms ini km menuruti syariat dlm menutup aurat...sblm km mengakhiri, km ingin berkongsi 1 cerita yg prnh berlaku di hdpn mata km sendiri...seorg lelaki bkn islam prnh bertanya kpd seorg wanita ap hukumnya memakai purdah?...ma ra'yukum????

wallahua'lambissawab...

Hurunain Salsabila said...

Assalamualaikum...

Ila akh Ibnu Ali wa ukht Nursyahada...Alfu mabruk liannakuma tastathi'ani an tatakallama billughatil arabiati.

Cume nak komen sikit (aik?dah cakap BM lah pulak?). Ana nak request antunna cakap BM sebab ana peninglah bace walaupun ana faham. If nak sangat gune bahasa arab, type in arabic please? =) and bagi translation too, kesian kat pembca2 yg tak faham.

Personally ana suke topic ne sebab ana pun dah lame tcari2 ape hukum sebenar pakai niqab ne.

Peace peace ok? =) tak manis lah korang macam gaduh2.

'Innamalmukminuna ikhwah' Al-hujurat : 10

Asif jiddan ala kulli hal =)

ummi said...

salam.
sekarang saya sedang tercari2 maklumat samada perlu pakai ke tak purdah. then, got this link.
saya xmahir dalam bahasa arab. jd bagus juga cadangan supaya bincangkan dalam bm. supaya senang sikit saya nk faham.
sekarang saya lebih cenderung utk memakainya, cuma saya sedang mencari nas atau hadis yang sahih samada ada ganjaran yang khusus kepada yg memakai nya. saya tak nak sekadar memakainya, sekadar ikut ikutan.