Tuesday, February 23, 2010

Rahsia Wahyu Pertama

لا إله إلا الله، محمد الرسول الله

"Tida Tuhan yang disembah melainkn Allah, Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah".

Kelahiran Muhammad S.A.W sebagai utusan terakhir mengakhiri segala syariat2 nabi2 dan rasul2 terdahulu. Juga merupakan penghulu segala nabi2 dan rasul2 sebelumnya. Kedatangannya membawa berita gembira daripada syurga dah peringatan daripada neraka Allah Taala. Pendokong panji syariat Islam di muka bumi ini.

Di anugerahkan Al-Quran sebagai satu daripada pelbagai mukjizat kerasulannya. Untuk menutup mulut dan mata musuh Islam. 63 tahun baginda hidup dan berbakti untuk Allah dan agamanya Islam di muka bumi ini. Tiada sedetik pun dari hayat baginda melayang begitu sahaja tanpa mengingati dan menyeru sekalian makhluk kepada Allah.

Kehidupan sebelum kerasulan nya menjadi hujjah kepada kehidupan ketika dan selepas kerasulannya. Telah terpateri pada diri baginda segala sifat2 mahmudah, siddik amanah, tabligh, dan fatonah. Telah diakuinya oleh golongan2 ilmuan bukan islam, apatah lagi orang2 Islam dan ilmuan2 islam kini.

Dakwah baginda yang mula beroperasi secara rasminya d Makkah dan Madinah yang mengambil masa selama 23 tahun. Pelbagai strategi, cubaan, ujian , dan tohmahan yang dihadapi oleh baginda s.a.w dalam fatrah tersebut. 12-13 tahun di Makkah dan 9 tahun di Madinah cukup memberi impak yang besar keapada permula perkembangan ISlam di muka bumi ini.

Namun segala2nya bermula dengan pertama kenabian yang diturunkan oleh Allah kepada Pesuruhnya Nabi Muhammad melalui Jibril A.s d gua Hira'. Setelah berbulan2 baginda ber'uzlah di gua tersebut mencari ketenangan dan membuat persediaan demi meneruskan dakwah yang lebih mencabar.

Wahyu pertama kenabian ialah 5 ayat2 suci al-Quran dari permualan surah al-'alaq. Manakala wahyu pertama kerasulan ialah dari permulaan surah al-Muddasthir.

Nabi membawa maksud seorang yang membawa berita dan perkhabaran dari Allah sebagai pedoman kepada hamba2NYA. Manakala Rasul bermaksud seorang utusan yang dilantik oleh Allah untuk menyampaikan berita gembira dan peringatan dari Allah dan melindungi kebaikan dan memerangi kemungkaran di muka bumi ini. Semestinya seluruh Rasul itu adalah Nabi, tetapi tidak semua Nabi itu adalah Rasul.

Perlantikan dan pengiktirafan yang diberikan kepada nabi Muhammad s.a.w sebagai Nabi dan Rasul itu berlaku ketika baginda mencecah umur 40. Namun perlantikan ini bukanlah suatu yang mengejutkan bahkan ia telah didahului dengan petanda2 tertentu seperti batu2 yang memberi salam kepada nabi,awan bergerak menaungi nabi dalam perjalanan musafir nabi dan mimpi2 yang aneh. Hikmahnya adalah perlunya ada persediaan dan persiapan diri sebelum seseorang itu menerima suatu amanah dan tugasan dari Allah.

Isi kandungan amanah dan tugasan tersebut disiratkan oleh Allah dalam wahyu pertama yang diterima oleh baginda s.a.w di gua hira' iaitu dalam surah al-'Alaq. Ayat2 tersebut sarat dengan hikmah dan mesej kepada Nabi Muhammad khususnya dan kepada seluruh umat islam amnya.

Teras kepada seorang da'ie di jalan Allah adalah dengan memahami , menghayati dan menjaga 3 unsur penting yang terkandung dalam wahyu pertama tersebut.

Secara amalinya kalimah الانسان diulang dua kali dalam wahyu pertama itu, kalimah اقرأ juga diulang dua kali dan kalimah قلم disebut secara tunggal. Oleh itu 3 unsur tersebut adalah :

1-الانسان
2- اقرأ
3- قلم

Tiga unsur ini perlu dijaga untuk memastikan keluhuran dakwah yang disampaikan. Pastinya seorang da'ie perlulah bukan sekadar digelar manusia (insan), malah mempunyai sifat kemanusiaan juga. Memahami kehendak dan keperluan seorang insan dalam kehidupan seharian. Perlu menjaga hubungan yang baik di antara manusia supaya kesan perhubungan yang baik ini akan impak yang baik kepada si mad'u di kemudian hari. Hatinya perlu disentuh dan dibelai dengan kelembutan islam agar ia menjadi benteng tatkala manusia dibelai keasyikan nafsu syahwat.

Seterusnya "bacalah" yang menjadi simbol kepada ilmu dan buku(al-Quran). Walaupun nabi seorang yang " 'ummi" (tidak boleh membaca dan menulis), namun nabi membawa ajaran islam dengan penuh ilmu dan hikmahnya. Itu bukanlah alasan dan dalih kepada ummatnya supaya malas membaca dan menulis. Terutamanya membaca dan menulis ilmu2 Al-Quran yang merupakan mukjizat dalam kehidupan nabi.

Seorang da'ie juga perlu memperkayakan bahan bacaannya supaya pengetahuan yang ada bukan hanya pada satu ilmu itu saja. Kerana ia boleh mengundang kepada ketidakseragaman perkembangan ilmu dalam masyarakat islam. Percanggahan dan pertelingkahan lebih mudah berlaku sekiranya pengetahuan masing terhad pada ilmu2 tertentu. Ilmu yang "mudah2" terus menjalar manakal ilmu2 yang "susah" terus terkubur dipinggirkan.

Selain itu, tugas da'ie tidak cukup sekadar membaca, mengkaji dan menyebarkan sahaja, malah ilmu2 tersebut perlu dikembangbiakkan mengikut perkembangan dan peredaran masa. Bukankah Fekah itu adalah ilmu..?? dan bukankah ia perlu mengalir kegenap pelusuk tempat dan masa...??

Salah satu method yang digunakan oleh ulama' islam dulu adalah dengan cara penulisan yang tidak ada tanda "hak cipta terpelihara". Cuba anda bayangkan, jika terdapat di buku2 tulisan ulama'2 islam terdahulu itu cop "hak cipta terpelihara", bagaimanakah ilmu perkembangan ilmu islam pada hari ini..?? Semoga Allah melimpahkan rahmah dan maghfirahNya kepada Ulama' Islam dan pejuang2 islam kita terdahulu.

Menulis bukan semata2 dapat menyebarluaskan ilmu itu, bahkan ia juga sebagai pengikat kepada ilmu yang Allah pinjamkan pada kita ini. Bak nasihat Imam Syafie, " ilmu itu akan lari dari kamu, oleh itu ikatlah ia dengan kamu menulisnya".

No comments: